MİMARLIK BÖLÜMÜ
2023-2024 AKADEMİK YILI MÜFREDATI
Ders İçerikleri
ZORUNLU DERSLER
ARCH 1110 Mimarlıkta Temel Tasarım I
Bu dersin amacı öğrencilerin tasarım kültürü ve uygulamaları ile tanışmalarını sağlamak ve bu alandaki temel yaklaşım, beceri ve bilgi birikimini keşfetme ve deneyimlemelerine yardımcı olmaktır. Ders kapsamında öğrenciler; biçim, renk, doku, yapı ve malzeme gibi temel tasarım elemanlarını öğrenecek, ve algı, hareket, anlatı ve zaman gibi ilintili kavramlar üzerine eleştirel okumalar gerçekleştireceklerdir. Buradaki amaç, öğrencilerin, tasarıma yönelik eleştirel bir anlayış kazanmalarına, özgün tasarım yaklaşımları geliştirmelerine ve sistematik düşünme ve karar alma süreçleri ile bunları hayata geçirme yolları üretmelerine yardımcı olmaktır. Ders içeriği, dersin öğrenim çıktılarına ve amaçlarına ulaşabilme doğrultusunda, uygulamalı çalışmalar, kuramsal sunum ve dersler ile geziler aracılığı ile “yaparak öğrenme” nin önemli olduğu bir atölye ortamı olarak kurgulanmıştır.
ARCH 1113 Mimari Geometri ve Çizim
Bu dersin amacı, öğrencilere mimari geometrinin temel prensiplerini, geometrik şekilleri oluşturmak ve dönüştürmek için kullanılan temel teknikleri, parametrik tasarımı ve çizim yöntemleriyle tasarı geometriyi öğretmektir. Ayrıca, öğrencilerin iki ve üç boyutlu geometrik formları algılama becerilerini geliştirmeyi hedeflemektedir. Ders şu içerikleri kapsamaktadır; Platonik ve Arşimet Cisimleri; meş yüzeyler ve jeodezik küreler; düzlemsel ve uzaysal dönüşümler; eğri yüzeyler; serbest formlu yüzeyler; parametrik modelleme ve izdüşümleri.
ARCH 1114 Yapı Teknolojileri I: Strüktür Sistemleri ve Yapım
Bu ders öğrencileri teknik çizim kuralları ve mimari temsil aracı olan iki boyutlu sunum yöntemleri, bina malzeme ve yapım teknikleri ile tanıştırmak, onların edindikleri bilgileri fiziksel modeller ile sınamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Bu ders bina yapılarını ve yapım sistemlerini başlangıç düzeyinde işler. Öğrencilerin işlenen konuları fiziksel modellerde gözlemlenen davranışlarla ilişkilendirmelerini sağlar.
ARCH 1115 Mimarlığa Giriş
Öğrencilere, disiplinler arası niteliğe sahip uzmanlaşmış bir mesleki alan olarak mimarlığın temel kavramlarını ve prensiplerini tanıtmayı amaçlar. Ders, yapılı çevrenin söylemsel, toplumsal, kültürel, teknolojik ve mekânsal bağlamı içerisinde karşılaştırmalı analizi için görsel bir repertuar oluşturmak amacıyla farklı kültürlerden ve dönemlerden örnekleri kapsamaktadır.
ARCH 1120 Mimarlıkta Temel Tasarım II
Bu ders, Mimarlıkta Temel Tasarım I dersinde edinilen bilgi ve becerileri temel alarak, mekânsal örgütlemeye odaklanır. Öğrenciler bu ders kapsamında ölçek ve oran konularına yönelik kavrayış geliştirecek ve yapı, malzeme, ışık ve renk gibi mekân elemanlarını çevresel bağlamda inceleyeceklerdir. Öğrenciler, maket çalışmaları aracılığı ile mekân tasarımında yüzey, kütle, boşluk ile bilişimsel tasarım araçlarının ve mekânın fiziksel ve algısal boyutlarının rolünü anlayacak, bunları belirli program, eylem ve bağlamlarla ilişkili olarak inceleyeceklerdir. Mekân elemanlarının üretim, ilişkilenme ve türemesine yönelik sistematik karar alma ilkelerini deneyimlemek de ayrıca önemlidir. Ders içeriği, dersin öğrenim çıktılarına ve amaçlarına ulaşabilme doğrultusunda, uygulamalı çalışmalar, kuramsal sunum ve dersler ile geziler aracılığı ile kurgulanmıştır. Ders, “yaparak öğrenme” nin önemli olduğu bir atölye ortamı olarak kurgulanmıştır.
ARCH 1122 Mimarlık ve Kentleşme Tarihi ve Kuramları I
Bu dersin amacı, modern öncesi dönemin ilk yerleşimlerinden 15. Yüzyıla kadar olan zaman aralığındaki mimarlık ve kentleşme tarihi ve kuramlarını öğrenciye tanıtmaktır. Ders, Selçuklu ve Osmanlı Dönemi mimarlığına özel bir vurgu yaparak, Avrupa, Amerika Kıtası, İslam Dünyası ve Uzak Doğu da dahil, Batı ve Doğu coğrafyalarını kapsamaktadır.
ARCH 2210 Mimari Tasarım I
Bu ders malzeme ve mimari biçim/mekân arasındaki ilişkinin kavranmasını amaçlamaktadır. Ayrıca, bağlam ve mekânsal örgütlenmeye dair konuların irdelenmesi sırasında mimari düşünceyi ifade yetisinin geliştirilmesini hedeflemektedir. Dönem boyunca öğrenciler iki proje geliştireceklerdir. Birinci proje strüktürel olarak zorlayıcı küçük ölçekli bir mekânsal çözümlemeyi gerektirirken, ikinci proje hafif strüktürel sistemlerle kentin kıyısındaki geniş bir peyzajda inşa edilmiş kapalı, yarı açık ve açık mekânların akışına odaklanır.
ARCH 2211 Hesaplamalı Tasarıma Giriş
Ders Mimari tasarım sürecinde kullanılan parametreler ve algoritmalar ile bilişimsel tasarımın temellerini içerir. Bu dersin amacı öğrencileri, bilişimsel tasarımın temelleri ve var olan obje ve mekânların algoritmik kuralları, duvar, döşeme, strüktür ve kabuk gibi mekanı oluşturan ana elemanların tasarlanmasında algoritmik yaklaşımlar ile tanıştırmak ve başlangıçtan dijital üretim sürecin sonuna kadar olan modelleme sürecinde bilişimsel araçlardan nasıl faydalanacaklarını anlatmaktır.
ARCH 2217 Yapı Teknolojileri II: Malzeme ve Detay
Bu ders öğrencilerin temel düzeyde yapı malzemesi ve detayı bilgisi ile tanışmalarını sağlamayı amaçlar. Bu ders ARCH 1114 dersinin devamı niteliğinde olup bina yapıları, malzemeleri ve detaylarına daha ayrıntılı bir şekilde yaklaşmaktadır.
ARCH 2220 Mimari Tasarım II
Bu ders malzeme ve mimari biçim/mekân arasındaki ilişkinin kavranmasını amaçlamaktadır. Ayrıca, bağlam ve mekânsal örgütlenmeye dair konuların irdelenmesi sırasında mimari düşünceyi ifade yetisinin geliştirilmesini hedeflemektedir. Dönem boyunca öğrenciler iki proje geliştirir ve teslim ederler. Bu iki projenin alanı yoğun kent dokusu içerisinde yer alır. Birinci proje öğrencilerin mimari üretimde kişiye özel mekânlar üzerine düşünmelerini amaçlarken, ikincisi kişiye özel ve kamusal mekânlar arasındaki ilişkiye odaklanır.
ARCH 2221 Mimarlık ve Kentleşme Tarihi ve Kuramları II
Bu ders, 15. Yüzyıldan 20. Yüzyıla kadar süren erken modern dönemi içermektedir. Batı ve Doğu’dan zengin görsel örneklerle, mimari ve kentsel biçimler tarihsel bağlamları çerçevesinde incelenmektedir. Öğrenciler Rönesans teorisyenlerininkilerden Batı dünyası dışında kalan mimari üzerine yazılmış erken dönem risalelerine kadar tarihi mimari metinlerle olduğu kadar Aydınlanma, kanon, tarih yazımı ve sömürgecilik gibi kavramlarla tanıştırılırlar.
ARCH 2222 Mimarlık ve Kentleşme Tarihi ve Kuramları III
Bu dersin amacı 20. Yüzyıl başından günümüze dek üretilmiş modern mimarlık ve kent planlama tarihini yapılı örnekler ve dönemin kuramsal metinleri aracılığıyla aktarmak ve tartışmaya açmaktır. Bu ders yirminci yüzyıldan günümüze dünya mimarlık ve kent planlama tarihini kapsar. Batı ve Batı-dışı toplumlardaki modernist ve post-kolonyel mimari ve kentsel oluşumlar, Türkiye mimarlık tarihine de odaklanarak küresel temelde tartışılır.
ARCH 2232 Çevreye Duyarlı Mimari Tasarım
Dersin amacı yapı fiziği temellerini açıklamak ve mimari tasarım ve kentsel planlama sürdürülebilir iklim kavramlarının birlikte değerlendirmektir. Ders, tasarım konularını bina inşaat fiziği (ısı, hava ve nem, ışık, güneş ve rüzgâr) ve bina hizmetleri mühendisliğinde (kurulum kavram ve bileşenlerinin) temel bilgi içermektedir. Bu alanlar, güvenli, sağlıklı, rahat ve düşük enerjili binalar elde etmek amacı ile sürdürülebilir ve enerji verimli bina tasarımı bağlamında ele alınmaktadır. Mimari tasarım ve kentsel planlama, sürdürülebilir iklim kavramlarının bir arada değerlendirilmesini sağlamaktadır.
ARCH 2236 Mimarlığın Strüktürel Prensipleri
Bu dersin amaçları (1) strüktürlerin davranışları hakkında öğrencilere kapsamlı bilgi sağlamak ve (2) strüktürün mimari mekân düzenlenmesindeki temel rolünü öğrencilere aktarmaktır. Bu ders her biri modelleme temelli derslerle desteklenen üç üniteden oluşmaktadır. Bu üniteler: Strüktürlerin fiziksel prensipleri (statik, yükler ve malzemeler); temel strüktür elemanları (çelik halat, kiriş, döşeme, kolon ve duvar); ve strüktürel sistemler (karkas, makas, uzay çatı, membran, kemer, tonoz, kubbe ve kabuk)
ARCH 3310 Mimari Tasarım III
Mimari Tasarım III ün amacı, öğrencilerin sürdürülebilir yaklaşımları birleştiren bir mimari proje tasarlamalarına olanak tanıyan bilgi ve beceriler sunmaktır. Mimarlık müfredatının bir parçası olarak stüdyo, mimarinin sürdürülebilir ilkeleri tarafından yönlendirildiği tasarım alanlarını teşvik eder.
ARCH 3324 Yapı Teknolojileri III: Yapım Projesi
Dersin amacı öğrencilere mimari tasarım önerilerinin yapı uygulama projelerini üretme bilgisini sağlamaktır. Ders saatlerinde işlenen konuların uygulamalarını yapılması ve konuları gerçek hayat ile ilişkilendirilmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır.
ARCH 3320 Mimari Tasarım IV
Mimari Tasarım III dersinde kazanılan bilgi ve becerilerin üzerine temellenen ders, mimari eğitimin, yaratıcılığın geliştirilmesi ile karmaşık bilginin birleştirilmesi arasında hassas denge gerektiren disiplinler arası bir tasarım hareketi olduğu ilkesine dayanır. Tasarım stüdyosu sürdürülebilir odaklı tasarım projeleri geliştirir ve öğrenciler bir takım bireysel ve ekip bazlı tasarım projeleri aracılığıyla sürdürülebilirlikle ilgili karmaşık konuları ele almanın yollarını öğrenir.
ARCH 3321 Çağdaş Mimarlık Söylemi
Dersin amacı 1960’lardan günümüze mimarlık söyleminin temel temalarını kavramaktır. Postmodernizm, yerellik, toplumsal cinsiyet, teknoloji ve mekân gibi temaları içeren kuramsal dersler, sunumlar ve tartışmalar.
ARCH 3391 Tarihi Yapılı Çevreler ve Mimari Mirasın Korunması
Bu dersin amacı, koruma kuramı hakkında geniş bir genel bakış sağlamak, öğrencilere mimari mirasın korunmasına yönelik kuram, teknik ve süreçleri tanıtmak ve tarihi çevrelerde tek yapı ve doku olmak üzere değişik ölçeklerde eski-yeni, geleneksel-çağdaş gibi kavramlar ikileminde farklı kuramsal ilkelerin ve mimarlık yaklaşımlarının tartışılmasını sağlamaktır. Bu kapsamda öğrencilerin geleneksel yapıların günümüz şartlarına uyumlu hale getirilmesi ve yeniden işlevlendirilmesi, tarihi yapılarda yeni ek olgusu, arkeolojik alanlarda koruyucu üst örtü uygulamaları gibi Türkiye’de ve dünyada yapılmış farklı uygulamalar üzerinden koruma, mimarlık ve tasarım ilkelerini bir arada değerlendirme ve biçimlendirme becerisinin kazandırılmasına yönelik kuramsal altyapılarını geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
ARCH 3325 Yapı Projesi Yönetimi
Bu dersin amacı inşaat projelerinin yönetimine dair ana tanımlar, proje evreleri, paydaşlar, temin, sözleşme tipleri, maliyet yönetimi döngüsü, planlama ve iş programı oluşturma gibi temel kavramları aktarmaktır. Bu, öğrencilerin meslek pratiklerinde projelerin bütün yaşam döngülerini gözeterek karar almalarına katkı sunacaktır.
ARCH 3331 Yaz Stajı: Şantiye
Bu dersin amacı öğrencilere şantiye sahası deneyimi kazandırmaktır.
ARCH 3332 Kentsel Planlama Söylemleri ve Pratikleri
Bu ders öğrencileri kent planlamanın temelleri, mimarın tüm aktivitelerini belirleyen imar süreç ve prensipleri ve planlamanın kurumsal dünyası ile tanıştırır. Bu dersi tamamladıklarında öğrenciler yeni kent ortamlarını analiz etme ve geliştirme bilgisini kullanabileceklerdir.
ARCH 4410 Mimari Tasarım V
Bu ders karma kullanım programını içeren kentsel tasarım ve mimari proje tasarımları üzerine odaklanmaktadır. Kentin karmaşık yapısı ve ilişkiler bütünü içinde ekonomik, sosyal ve fiziksel çevre ilişkilerinin anlaşılması ve kimi zaman çelişkili durumları işaret eden farklı bakış açılarının karşılıklı dengelerin gözetildiği bir tutum arayışı içinde mimari ve kentsel tasarımda kullanılması amaçlanmıştır.
ARCH 4420 Mimari Tasarım Mezuniyet Projesi
Müfredatın son stüdyo dersi olan Mimari Tasarım Mezuniyet Projesi öğrencilerin öğretim hayatları boyunca edindikleri bilgi ve becerileri sadece uygulanabilir ve çevresel, sosyal ve kültürel olarak sürdürülebilir olmayan, aynı zamanda kavramsal ve eleştirel yaklaşımında yenilik barındıran bir mimari tasarım önerisi ile göstermelerini gerektirir.
ARCH 4431 Yaz Stajı: Ofis
Bu dersin amacı öğrencilere mesleki ofis sahası deneyimi kazandırmaktır.
Seçmeli Dersler
Mimari Tasarım ve Temsil
ARCH 3150 Mimarlıkta Diyagram ve Veri Görselleştirme
Dersin amacı öğrencilere veri görselleştirme, diyagram oluşturma ve mimari sunum teknikleriyle birlikte özellikli diyagram türlerini ve görsel anlatım metotlarını öğretmektir. Ders süresince herhangi bir yazılım veya programın açıklaması veya anlatımı yapılmayacaktır, öğrenciler istedikleri yazılımı kullanabilecekleri gibi el çizim teknikleriyle de teslimlerini yapabileceklerdir. Başta öğrencilere verinin ne olduğuna dair anlatım yapılacak ve verinin nasıl araştırılacağı, üretileceği ve toplanabileceği gösterilecektir. Basit bilgi grafikleri ve görsel hikâye anlatıcılığından sonra mimari analiz strüktürü ile bu analiz sonuçlarının görselleştirilmesi metotları anlatılacaktır. Daha sonrasında öğrenciler tasarımlarını bu sonuçlar doğrultusunda nasıl oluşturabileceklerini ve manipüle edebileceklerini irdeleyeceklerdir.
ARCH 3250 Tasarımda Görsel Medya
Bu ders film, fotoğraf, çizim teknikleri gibi mimarlığın ve mekânın temsil edildiği farklı ortamlarında mimarlık ve mekân tartışmaları yapmak üzerine kurgulanmıştır. Mimarlık ve mekân tartışmaları Mimarlık disiplini dışında yer alan alanların içinden yapılarak öğrencilere farklı bakış açılarının kazandırılması, çeşitli medyanın görsel anlatımına dayalı mekân ve Mimarlık algısının tartışılması ile öğrencilerin yorum becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. Öğrencilerin konuyla ilgili çalışmalarının geliştirilmesinde ders anlatımı, içerik tartışmaları ve görsel sunumların yanında, okumalar ve filmler eşlinde anlatımların tartışıldığı bir ortam sağlanmaktadır.
ARCH 3371 Mimari Modelleme ve Görselleştirme
Bu ders, öğrencilerin tasarım sürecinde farklı araçları kullanmaları ve tasarladıkları çalışmalarını daha iyi sunabilmeleri için hem fiziksel hem de dijital mimari modelleme ve görselleştirmenin temellerini öğretmeyi hedeflemektedir. Herhangi bir program ya da yazılım özelinde değil, genel bir modelleme ve görselleştirme bilgisinin verilmesi hedeflenmektedir. Öğrencilere bildikleri programlar kapsamında; fiziksel modelleme, 3 boyutlu dijital modelleme, çizgisel kavramsal görsel hazırlama, elle görselleştirme yapma ve fotogerçekçi görselleştirme teorileri ve bunlar hakkında teknik bilgi verilecektir. Mimari modelleme ile öğrencilerin yaratıcı düşünme, modellemeyi bir tasarım aracı olarak kullanma, modelleme ortamları ve 3 boyutlu düşünme becerilerini artırmak hedeflenmektedir.
ARCH 4151 Mimarlıkta Sanal Ortamlar
Dersin amacı öğrencilere sanal ortamları projelerinin tasarım aşamasında, süreç boyunca projeleri hakkında iletişim kurmalarında ve sonunda tasarımlarını sunmalarında efektif bir biçimde kullanmayı öğretmektir. Ders herhangi bir modelleme programı veya yazılımını kullanmayı yada öğretmeyi hedeflememektedir, dolayısıyla öğrenciler istedikleri yazılımı kullanabilirler. Ders kapsamında öğrencilerin anlatmak ve deneyimlemek için farklı mekânsal özelliklere sahip modeller bulmaları veya üretmeleri beklenecektir. Sanal ve gerçeklik terimleri öğrencilere anlatılacak olup, daha sonrasında sanal gerçeklikte iletişim kurma ve deneyimleme becerileri kazandırılacaktır. Öğrenciler kütle oluşumundan başlayarak, basit mekânsal tasarımları sanal gerçeklik kullanarak deneyimleyecektir.
ARCH 4170 Peyzaj ve Kentsel Tasarım Stratejileri
Mimarlar belirli düzeye kadar projelerinde kullandıkları peyzaj mimarisi konularına hâkim olmak durumundadır. Kentsel tasarım ise mimari, peyzaj ve şehir planlamayı bütünleştiren bir çalışma sahasıdır. Ders öğrencilere kentsel ve geleneksel peyzaj konularını öğretmeyi amaçlamaktadır: kentsel peyzaj elemanları, canlı/bitki kullanımı; cansız malzemeler, tasarımda görsel değerler ve sokak mobilyası tasarımı gibi.
ARCH 4324 Mimarlıkta Karmaşık Üretim Modelleri
Bu dersin amacı öğrencilere; Temel bilişimsel bilgi ve yeteneklerini geliştiriken, üretken tasarım uygulamalarında kullanılabilir üretken sistemler hakkında bilgi vermek; Üretken tasarım yaklasımlarının algoritmik method ve araçlar kullanılarak mimarı tasarıma entegrasyonunu anlatmak; çeşitli dış girdilere tepkimeli üretken sistemler geliştirme sürecini anlatmaktır. Bu ders de üretken sistemler ve üretken sistemlerin mimari tasarım problemlerine nasıl uygulanabileceği hakkında temel bilgi verilir ve öğrenciler tepkimeli kendi üretken modelerini oluşturur.
ARCH 4370 Özel Amaçlı Bina Tasarımları
Dersin amacı özel amaçlı tasarlanmış binaların tasarım ölçütlerini, tasarım süreçlerini ve bu süreçte mimari teori ile uygulama arasındaki ilişkiyi anlamaktır. Ders çevresel, fonksiyonel ve sosyal tasarım stratejilerine odaklanır. Odaklanılan binalar müzeler, konser salonları, kütüphaneler ve konut yapıları gibi geniş bir yelpazede kamu ve özel sektöre ait binaları kapsar. Öğrencilerin standart mimari yaklaşımları kritik etmesi istenmektedir.
ARCH 4452 Mimarlıkta Dijital Zanaat
Dersin amacı öğrencilerin dijital tasarım araç, gereç ve yöntemlerini kullanarak, tasarım süreçlerinde gelişmelerini ve bilgisayar destekli üretim teknikleri konusunda bilgi ve tecrübe sahibi olmalarını sağlamaktır. Bu gelişimi sağlamak için bilgisayar destekli tasarım teknikleri ve dijital üretim teknikleri konusunda genel bilgi verilecektir.
Tarih, Kuram ve Eleştiri
ARCH 3260 Türkiye’de Çağdaş Mimarlık
Bu ders öğrencileri Türkiye’deki mimarlığın Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze kadar ki tarihi ile tanıştırmayı amaç edinir. Erken Cumhuriyet döneminde Avrupa modernizmini bir devlet politikası olarak benimseyerek ve 1950’lerdn sonra Amerikan etkisinin baskınlığı ile başlayan ders 1980’lerin tüketim ortamına post-modernizmin girişini ve globalizmin daha sonraki etkilerini gözler önüne serer.
ARCH 3322 Sürdürülebilir Yapılar Ve Kentler
Dersin amacı sürdürülebilir tasarım aşamalarında öğrencilerin gelişiminde, çevresel sorunlar ve doğal kaynakların doğru kullanılması ile ilgili konularda farkındalık sağlamaktır. Ders, öğrencilerin temel mimari tasarım ölçütleri oluştururken aktif ve pasif mekanik sistemleri deneyimleyerek kullanmalarını teşvik etmektedir. Öğrenciler sürdürülebilir yaklaşımları tarihsel ve teorik çerçevede yoğunlaşarak, mimari ve kentsel ölçekte kullanmaları yönlendirilmektedir. Ders binalar ve şehirlerin sürdürülebilirliğini temel prensipler çerçevesinde incelemekte ve enerji, su kullanımı, iklim koşulları ve malzeme kullanımları kapsam içerisinde değerlendirilmektedir.
ARCH 3360 Osmanlı Mimarlığı
Bu dersin amaçları; öğrencilerin değişik Osmanlı dönemi yapı tipleri itibariyle bunların ekonomik, sosyal, kültürel ve inşai taraflarını anlamalarını sağlamak; geleneksel tasarımlardaki çözümlemelerin güncel tasarımlara yansımasını teşvik etmek ve mimariye ilişkin kültür düzeylerini arttırmaktır.
ARCH 3390 Kentsel Mekân ve Kültür
Bu ders yapılar insanlar ve yerler arasında karşılıklı ilişkilerin gerçekleştiği kentsel mekânı anlamaya dönüktür. Bu ders kapsamında kentsel mekân üzerine teori, kavramsal veya kritik yaklaşımların tümü hem Mimarlık bilgi alanından hem de diğer disiplinler üzerinden tartışılarak ve keşfedilmesi amaçlanmaktadır. Bu ders yaşayan kimliklere sahip mimarlık ve kent arasında var olan ilişkileri öğrencilerin keşfetmelerine imkân tanımayı amaçlar.
ARCH 4160 Mekânsallık ve Sanat
Bu ders öğrenciler için mimari tasarımın düşünsel sınırlarını mimarlık ve sanat ara kesitini irdeleyen tartışmalarla genişletmeyi hedefler. Bu ders öğrencilere günümüz mimari tasarımını farklı bir açıdan değerlendirmeye yardımcı olacak ve onların görsel dağarcığını geliştirecek bir çerçeve sunar. Ders eş zamanlı ilerleyen iki ayrı bölümden oluşur. Birinci bölümde Richard Serra, Christo & Jeanne Claude, James Turrell, Monika Sosnowska, Olafur Elasson ve Gordon Matta-Clark gibi sanatçıların işleri incelenir. Bu çalışmalar sayesinde öğrencilerin ışık, renk, estetik ve mekânsal deneyim gibi konulara dair varsayım ve önyargılarını sorgulamaları hedeflenir. İkinci bölümde ise ders güçlü kavramsal ve deneyimsel zemini olan projeleri analiz eder. Bu bölümde öğrenciler Daniel Libeskind, Peter Eisenman, Frank Gehry, ve Peter Zumthor gibi mimarlar ile birlikte “MoMa/ PS1 Young Architects Program” gibi programlar aracılığıyla da genç mimarların çalışmalarını inceler. Ders haftalık sunum ve tartışmalar şeklinde ilerler.
ARCH 4162 Türkiye’de Yerel Konut Mimarisi
Ulusal kültürel mirasımızın önemli bir parçasını oluşturan mimari eserler arasında geleneksel konut mimarisi önemli bir yer tutar. Mimarlık fakültesi öğrencileri (ve hatta diğerleri) Anadolu’da ve eski Osmanlı topraklarında yer alan konutların neden, niçin, ne zaman ve nasıllarını, çeşitli örneklerle görerek öğreneceklerdir.
ARCH 4363 Araştırma Yöntemleri
Bu dersin temel amacı öğrencileri mimarlık alanında araştırma yapmaya hazırlamak ve fikirlerini tartışır ve sunarken bilimsel yöntemleri kullanma becerisini vermektir. Dört modülden oluşan bu derste: 1. İlk modül bilimsel düşünce ve bilimsel araştırmanın ne olduğuna dair temel tartışma ve konulara giriş yapacak şekilde organize edilmiştir. 2. İkinci modül bir araştırma önerisinin hazırlık aşamalarını inceler. 3. Üçüncü modül bilimsel araştırmanın yürütülmesi konusunda öğrencileri hazırlar. 4. Son olarak dördüncü modül bilimsel bir metinin hazırlanması ve sunulması konularına odaklanır.
ARCH 4391 Tarihi Çevreler ve Mimari Miras
Dersin amacı tarihi çevrelerde tek yapı ve doku olmak üzere değişik ölçeklerde eski-yeni; geleneksel-çağdaş kavramları ikileminde farklı kuramsal ilkelerin ve mimarlık yaklaşımlarının tartışılmasını sağlamaktır. Bu kapsamda öğrencilerin geleneksel yapıların günümüz şartlarına uyumlu hale getirilmesi ve yeniden işlevlendirilmesi, tarihi yapılarda yeni ek olgusu, arkeolojik alanlarda koruyucu üst örtü uygulamaları gibi yerel ve global uygulamalar üzerinden tasarım ilkelerini değerlendirme ve biçimlendirme becerisinin kazandırılmasına yönelik kuramsal altyapılarını geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
ARCH 4454 Mimari Hikâye Anlatıcılığı
Ders, iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde hedeflenen mimari tasarım sürecini ve de bu sürecin arka planındaki hikâyeyi dinleyici için güçlendirecek görsel anlatım tekniklerinin geliştirilmesidir. Öğrencilerden mimari tasarımın arkasındaki hikâyelere odaklanmaları ve bu hikâyelerin görselleştirmeleri için yenilikçi araçları keşfetmeleri beklenmektedir. İkinci bölümde ise görsel olarak güçlendirilen hikâyeler sözlü sunum teknikleri ile desteklenecektir. Mimari terminoloji, dil ve bedenin nasıl kullanılacağını öğrenmek öğrencilerin sözlü sunumlar için özgüven geliştirmelerine yardımcı olacaktır. Hem görsel hem de sözlü, ders kapsamında ele alınacak çeşitli araçlar ve yöntemler öğrencilere final proje sunumları için aydınlatıcı olurken, öğrencilerin tutarlı bir düşünce süreci geliştirmelerine de yardımcı olacaktır. Ders süresince bilgisayar programı öğrenmek dersin amaçları arasında yer almasa da, görsel sunum teknikleri üzerinde dururken öğrenciler çeşitli programların potansiyellerini anlama becerisi kazanarak, ilgili bağlam için doğru olanı seçme becerisine de sahip olacaklardır.
ARCH 4461 Kentsel Dönüşüm
Öğrencilerin kentsel dönüşümün (özellikle Türkiye’deki) sosyal, ekonomik, planlama ve kurumsal yönlerini anlamalarını sağlamak ve bunların mimari boyutlarıyla ilişkilerini oluşturmak. Kentsel planlama, planlama tipleri ve bunların ve kentsel dönüşümün kurumsal yapısı açıklanacaktır; Türkiye’de halen uygulanmakta olan kentsel dönüşüm gayretlerinin nasıl çalıştığı analiz edilecektir.
ARCH 4471 Marjinal Yapılaşmalar
Bu dersin amacı öğrencileri teknik ve kültürel sürdürülebilirliğin araçlarının stilistik konuların önüne geçtiği anonim yapılar ve günlük çevrelerle tanıştırmaktır. Yerel koşullardaki hava şartları kontrolünden işgalci yerleşimlerdeki ve göç mahallelerindeki hayatta kalma stratejilerine kadar değişen ders, ana akım mimarlık söylemlerinin dışında kalan konuların hem teknik hem de sosyal /kültürel doğasını konu alır.
ARCH 4473 Toplumsal Cinsiyet, Mekân ve Kültür
Öğrencilerin toplumsal cinsiyet ve yapılı çevre ilişkileri bağlamında araştırma, eleştirel düşünme ve ortak çalışma becerilerini geliştirmek. Bu ders toplumsal cinsiyet kimlikleri ile mekân ilişkisini sosyo-kültürel bağlamlarında ele alır. Hem toplumsal cinsiyet ögelerinin kent ve konut mekânlarında nasıl ifade bulduğuna dair kuramsal yaklaşımlara, hem de bu ifadelerin somut biçimlerinin görüldüğü örneklere odaklanır. Ders, sunumlar, okuma parçaları ve öğrenci sunumları üzerine yapılan tartışmalar ve ilgili kısa filmlerle beslenir.
YAPI TEKNOLOJİLERİ VE UYGULAMALARI
ARCH 3280 Yeşil Bina Tasarımı Ve Değerlendirme Sistemleri
Bu dersin amacı, öğrencilerin yüksek performanslı yeşil bina tasarımı, iç çevre kalitesi, bina enerji sertifikaları hakkında bilgilendirilmesi ve binalarda ve şehir ölçeğinde enerji verimliliğinin öneminin kavranmasıdır. Binalarda enerji verimliliğinin teorik ve işletme prensipleri öğretilecektir. Mekân içerisindeki hava hareketinin modellenmesi ve analizi; daha sağlıklı, konforlu ve çevreye duyarlı bina tasarlanması öğretilecektir. Dersin İçeriği Bu ders; yeşil binalar: sürdürülebilir araziler ve arazi kullanımı, bina enerji sistemleri stratejileri, su verimliliği, materyaller ve kaynaklar, iç çevre kalitesi, şehir ölçeğinde güneşle tasarım konularında bilgiler içermektedir. Bu bilgiler ışığında yeşil bina tasarım örnekleri üzerine değerlendirmeler yapılacaktır. Bu kavramlar, yeşil bina tasarımı kapsamında sağlıklı, düşük, sıfır veya artı enerjili bina tasarlayabilmek için kullanılacaktır.
ARCH 3345 Mimaride Akustik ve Aydınlatma Tasarımı
Bu ders mimari tasarımda aydınlatma ve akustik için teorik temellere giriş oluşturmayı hedeflemektedir. İki bölüme ayrılarak incelenecek dersin ilk bölümünde mimari akustik ele alınacaktır. Sesin fiziksel yapısı, işitme, iç mekân ve dış mekanda sesin yayılması, sesin izolasyonu, akustik amaçlı tasarım önerileri ve gürültü kontrolü konuları ele alınacaktır. İkinci bölümde ise, ışığın fiziksel yapısı, görsel konfor, günışığı, yapay aydınlatma, gölgeleme elemanları ve aydınlatma kontrol sistemleri işlenecektir. Konu anlatımına paralel olarak tasarım egzersizleri olacaktır.
ARCH 3351 Ekolojik Yapım Teknikleri
Bu dersin hedefi, düşük karbonlu malzemeler konusuna özel bir önem vererek, öğrencilerin ekolojik yapı malzemelerini ve yapı tekniklerini keşfetmelerini sağlamaktır. Toprak, kendir-beton veya saman-balyası gibi daha özel teknikler yanında ahşap, lif bazlı yalıtım, yeşil beton veya biyo-plastik gibi ana-akım malzemeler detaylarıyla açıklanacaktır. Bu malzemelerin kullanımı için geliştirilen çeşitli inşaat teknikleri, vaka çalışmaları bazında incelenecektir. Doğal yapı malzemeleri örnek binalarda vaka çalışması bazında öğretilecektir. Bunun yanında, onların yeniden-üretilebilirlikleri Türkiye bağlamında ele alınacaktır. Dersin birinci bölümünde doğal ve ekolojik inşaat malzemelerinin genel özellikleri üzerine yoğunlaşacaktır. İkinci bölümde, her derste 1 malzeme tipi üzerinde durulacaktır ve onun uygulamaları dersi verenin sunduğu 1 vaka çalışması ve sınıfta öğrenciler tarafından yapılan vaka çalışmaları ile anlatılacaktır. Öğrenciler, üzerinde çalışılan malzemenin özel uygulama detaylarını ya çizerek ya da modelini yaparak anlatacaklardır. Üzerinde çalışılacak malzemelerin içinde saman-balyaları, kenevirli beton, hafif kerpiç, bambu, mantar, geri-dönüşüm malzemeleri veya doğal liflerle güçlendirilmiş beton ve bakteri üretimi tuğlalar gibi malzemeler bulunmaktadır. Dönem sonunda, her öğrenci (veya öğrenci grubu) mevcut bir binada özel malzemenin kullanımını gösteren küçük-ölçekli bir model yaratacaklardır.
ARCH 3380 BIM-Yapı Bilgi Modellemesi
Bu ders öğrencileri Yapı Bilgi Modellemesinin temel kavramları ve BIM in yapım projesi geliştirmek için gerekli olan bilgi ve becerileri ile tanıştırır. Bu giriş BIM tanımını, BIM in mimarlıktaki rolünü tartışmayı ve bir mimari tasarım önerisi için yapı bilgi modellemesi geliştirmeyi içerir.
ARCH 4323 Depreme Dayanıklı Yapılar
Bu dersin amaçları, sismik yer hareketlerinin doğasını ve binaların tasarımına olan etkilerini, binaların sismik tasarım ilkelerini ve mimari tasarımla olan güçlü ilişkilerini anlamak, bu sismik tasarım ilkelerini dikkate alan mimari tasarım stratejileri çalışmalarına olanak sağlamak ve bu stratejilerin depreme eğilimli yerlerin mimarisinde uygulanmasını teşvik etmektir. Dersin ilk bölümünde, binaların yapısal performanslarında büyük bir etkiye sahip olan ve dolayısıyla mimarların tasarım seçeneklerini kısıtlayabilen “yapının sismik tasarımında yer alan tüm teknik unsurların incelenmesi “konusunun üzerinde durulur. Dersin ikinci bölümü sismik tepkinin niteliğini etkileyecek olan bu mimari tasarım unsurlarını anlama ve en azından, bu yönleri sürecin -özellikle ilk evrede- ayrılmaz bir parçası olarak ele almaya teşvik edecek stratejilerin geliştirilmesine odaklanmaktadır.
ARCH 4353 Kinetik Mimari
Dersin amacı değişen işlevsel, mekânsal ve çevresel ihtiyaçlara biçim değişiklikleriyle yanıt veren kinetik strüktürel sistemlerin temel tasarım prensiplerini tanıtmaktır. Bu derste, mimari uygulamalarda kullanılan farklı tiplerdeki kinetik strüktürler tanıtılacaktır. Strüktürel mekanizmaların geometrik prensipleri, temel özellikleri ve biçim değiştirebilme kapasiteleri yapısal sentez ile analiz edilecektir. Önerilen strüktürlerin biçim değiştirebilme kapasitelerini test etmek amacıyla çeşitli ölçeklerde yapılacak maketlerden yararlanılacaktır.
ARCH 4361 Bio-iklimsel Mimarlık
Bu dersin amacı lisans düzeyindeki öğrencilere bio-iklimsel mimarlık kavramını anlatmak ve öğretmektir. Dersin amacı ayrıca öğrencilere doğa ile uyum halindeki bir mimari için tasarım stratejileri üretmektir. Bio-iklimsel mimarlık binaların ve kentsel çevrenin doğa ile tekrar bütünleştirilmesini içerir. Optimal fiziksel konfor sağlamak için bio-iklimsel mimarlık doğal güçlere karşı olmak binayı tamamen yalıtmak yerine onları yönlendirir. Yeni teknikler test edilmiş etkisi kanıtlanmış daha sonra büyük ölçekteki tasarımlara aktarılmış geleneksel mimarlık prensiplerine dayanır. Bu ders iklimsel koşulların binalara etkisi ve binaların çevrelerine pasif ve aktif yöntemler aracılığı ile nasıl tepki verdiği ile ilgilenir. Mekanik sistemlere tümden bağımlılıktan uzak duran bio-iklimsel mimarlık dersi, sürdürülebilirlik, yenilenebilir enerji, sıfır ve artı enerjili binaların özellikleri ve tasarımı ile ilgilenir.
ARCH 4378 Yapı Malzemeleri
Bu dersin amacı, malzemelerin dönüşümlü kullanımı ile sürdürülebilirlik konularına özel bir dikkat göstererek, öğrencilerin yeni ortaya çıkan inşaat malzemeleri ve inşaat tekniklerini keşfetmelerini sağlamaktır. Bu malzemelerin kullanımı için geliştirilen çeşitli inşaat teknikleri vaka çalışmaları ile incelenecektir. Yenilikçi ve alternatif inşaat malzemeleri örnek binaların vaka çalışmaları ile öğretilecektir. Dersin ilk bölümü, malzemelerin özellikleri (fiziksel, mekanik, nem-ısıl ve sürdürülebilirlik) üzerine yoğunlaşacaktır ve temel sürdürülebilir mimarlık stratejileri açıklanacaktır. Dönemin ikinci bölümünde, malzemeler, yapı malzemeleri olarak (inşaat özellikleri, ısıl özellikleri, mimari özellikleri) detaylarıyla ve vaka çalışması bazında incelenecektir. Her dersin başlangıcında konuya bir giriş yapıldıktan sonra ve 2 veya 3 örnek bina ele alınacak ve öğrenciler spesifik bir bina üzerinde bir malzemenin kullanımını araştırarak vaka-çalışması hazırlayacaklardır. Dönem sonunda, öğrenciler, malzeme özelliklerini anladıklarını kanıtlamak için, spesifik malzemelerle yapılan bir inşaat sisteminin küçük ölçekli bir fiziksel modelini hazırlayacaklardır.
ARCH 4450 Mimaride Yapay Zekâ
Ders katılımcılarına yapay zekâ konularına giriş seviyesinde teorik ve uygulamalı bilgiler vermeyi; yapay zekâ uygulamalarının mimari problemlerinin çözümüne verebileceği katkıları tartışmayı amaçlar. Ders kapsamında: Mimari problemlerin çözümüne yapay zekânın olası katkıları; Yapay zekâ öğrenme prensipleri ve mimari problemlerin çözümünde verinin rolü; Mimari problemler için veri oluşturma ve elde edilen verilerin uygun teknikler ile işlenmesi; Analiz sonuçlarının değerlendirilmesi (duyarlılık analizi) ana başlıkları üzerinde durulması hedeflenmektedir.
ARCH 4480 Çağdaş Yapı ve Strüktür Sistemleri
Dersin konusu serbest formlu strüktürlerdir. Ders iki ana bölüme ayrılmıştır: serbest formlu sistemlerin strüktürleri ve serbest form kullanılan yapı inşaat sistemleri. İlk birim, genellikle mimari geometri ile ilgili olan serbest formlu yapıların oluşturulmasının arkasındaki tasarım ilkelerinin çalışmasına değinir. Bu birim Form Bulma ve Form Oluşturma Kontrolü konularını kapsamaktadır. İkinci birim, serbest biçimli yapı oluşturma sorununu ele alır ve aynı zamanda iki konuya odaklanır: panel tabanlı tasarım ve “node” tabanlı tasarım.
ARCH 4482 Mimarlıkta Mesleki Uygulamalar
Ders, öğrencileri mesleki uygulamalar için gerekli bilgi ve beceriler, mesleki ortamın olanakları ve kısıtlılıkları ve mesleki etik ile ilgili konular ile tanıştırmayı amaçlar. Ders, öğrencileri profesyonel mimarlığın farklı yönleriyle tanıştırmak için davetli profesyonellerin sunumlarını içermektedir.
ARCH 4491 Bina Kabuğu
Bu dersin amacı; bina kabuğunun iç mekân ve dış çevre arasındaki öneminin vurgulanmasıdır. Bu ders kapsamında yapı kabuğu ve önemi anlatılmaktadır. Yapı kabuğunun bina performansına etkileri incelenmektedir. Farklı teknoloji ve malzemelerle oluşturulmuş yapı kabuklu binalar incelenmektedir.
ARCH 4492 Yapı Performans Modelleme
Bu dersin amacı öğrencilere; bilişimsel tasarımın temellerine girişi ve varolan obje ve mekanların algoritmik kurallarını göstermek; Duvar, döşeme, strüktür ve kabuk gibi mekânı oluşturan ana elemanların tasarlanmasında algoritmik yaklaşımları benimsemesini sağlamak ve başlangıçtan dijital üretim sürecinin başlangıcına kadar olan modelleme sürecinde bilişimsel araçlardan nasıl faydalanacaklarını anlatmaktır. Temel bina performans simülasyonunun yardımı ile mimari tasarım değişkenlerinin etkilerini gözlemlenmesi.
ARCH 4493 Yapım Projeleri Yönetiminde Vaka Analizleri
Bu ders vaka analizi tabanlı bir eğitim yaklaşımı izleyecektir. Bu bağlamda çeşitli problemleri ihtiva eden yahut başaralı olarak adlandırılabilecek bina yapım projeleri irdelenecektir. Katılımcıların ders boyunca aktif katılımları dersin sağlıklı işlemesi açısından son derece önemlidir.